Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 23 sierpnia 2015

Rodzynek nad rodzynki

Witam! Okazją do dzisiejszego wpisu jest pojawienie się na niebie nad powiatem jednej z najrzadszych na świecie maszyn pasażerskich pozostających w czynnej służbie. Dość powiedzieć, że w tej chwili używanych jest zaledwie 14 sztuk z 45 łącznie wyprodukowanych Boeingów 747 w specyfikacji SP (Special Performance). Te maszyny powstały w latach 70-tych na specjalne potrzeby - do obsługi bardzo długich tras, z którymi "nie radziły" sobie inne wersje B747 wówczas produkowane. B747 SP był mniejszy niż powstające w tym czasie Jumbo Jety, miał za to znacznie większy zasięg. 
Głównym odbiorcą tych maszyn była nie istniejąca już linia lotnicza z USA - Pan Am, która miała obsługiwać tymi maszynami trasę z Nowego Jorku na Bliski Wschód. Pierwsze Boeingi 747 SP trafiły do służby w 1976 roku (14 sztuk) zaś ostatni opuścił fabrykę w 1989 roku. Warto dorzucić tutaj dwa bardzo interesujące wydarzenia związane z lotami tych maszyn. W 1976 roku w dniach 1 - 3 maja maszyna o nazwie Liberty Bell Express w barwach Pan Am wykonała lot dookoła globu na trasie Nowy Jork - Delhi - Tokyo, przebywając trasę ponad 23 tysięcy mil w nieco ponad 46 godzin. Dwanaście lat później inny B74SP - Friendship One należący do United Airlines okrążył Ziemię na trasie Seattle - Ateny - Taipei w czasie 35 godzin i 54 minut ustanawiając wówczas rekordowy wynik takiej wyprawy...
Dziś nad powiatem pojawił się B74SP należący do Las Vegas Sands Corporation. To firma, która posiada szereg luksusowych hoteli oraz kasyn na całym świecie. W swojej prywatnej flocie posiada kilka samolotów służacych głównie do transportu ich gości oraz władz firmy. Nad Pajęcznem przeleciał jeden z dwóch Boeingów 747 SP Las Vegas Sands. Maszyna ma bardzo długą i ciekawą historię. Do służby trafiła 11 maja 1979 roku w barwach linii Pan Am, a po siedmiu latach została przejęta przez inne linie z USA - United Airlines. W roku 1993 ten egzemplarz został sprzedany nieistniejącej już linii Tajik Air z Tadżykistanu gdzie latał do 30 sierpnia 1995 roku. Kolejnym jego operatorem był rząd Brunei, jednego z najbogatszych państw świata, gdzie maszyna latała do 24 grudnia 1998 roku, by trafić także do floty rządowej - tym razem Bahrajnu. Las Vegas Sands rozpoczęła użytkowanie tej maszyny 30 maja 2008 roku jako szósty jej operator. 
Dzisiejszy przelot odbywał się na trasie z Tel Avivu do Las Vegas na lotnisko McCarran - jedno z największych w USA. A tak maszyna prezentowała się z mojej perspektywy:



Oby więcej takich miłych niespodzianek. Ta będzie chyba najciekawszą w 2015 roku :) Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz