Witam! Jak co roku po połowie sierpnia na blogu pojawia się wpis z moich wakacyjno - obozowych wyjazdów. Nie inaczej będzie tym razem, choć trzy wyjątkowe zdjęcia będą wisienką na torcie relacji z Lubniewic w województwie lubuskim. Wożenie ze sobą zestawu do zdjęć stało się "nałogiem", a w tym roku jednen tylko przelot wynagrodził dźwiganie ważącego blisko 4 kilogramy sprzętu. Ale po kolei... Ośrodek wypoczynkowy Zielony Cypel położony jest w świetnym dla spottera miejscu - 30 kilometrów od punktu SUI, przez który wylatuje znad Niemiec wiele maszyn kierujących się najpierw nad Rosję a potem dalej do Chin czy Japonii. Dlatego na zdjęciach królują maszyny przewoźników praktycznie nie widywanych w naszych okolicach, jak również maszyny cargo, bowiem one mają najkrótszą drogę z dwóch hubów towarowych w Niemczech - Frankfurtu oraz Lipska, właśnie na wschód przez wspomniane SUI. I to od lotu cargo 9 sierpnia zaczęło się zbieranie wakacyjnej kolekcji. Kilka minut po 7 rano w mocno jeszcze wilgotnym powietrzu do archiwum trafił Boeing 77F Air China Cargo lecący z Frankfurtu do Pekinu. Mimo, że wilgoć mocno przeszkadzała w wyostrzeniu maszyny, wyszło nienajgorzej...
Trzy godziny później, także 9 sierpnia trafił do zbioru pierwszy pasażerski debiutant na coraz rzadziej już widywanym na niebie Boeingu 767 w barwach linii Azur Air. Tego przewoźnika, który swoją siedzibę ma w Moskwie na niebie nad Pajęcznem zobaczyć się nie da. Jest to bowiem linia czarterowa, w sezonie wakacyjnym obsługująca loty do południowej Europy oraz na Karaiby. Ja uchwyciłem wracającego z prywatnego lotniska międzynarodowego w Punta Cana na Dominikanie jednego z czterech B763. Był to więc zarówno debiut linii jak i pierwsze zdjęcie maszyny lecącej z tego lotniska w zbiorach.
Teraz czas na dwie bliźniacze maszyny cargo uchwycone 13 sierpnia późnym popołudniem. Oba to Boeingi 747 w wersji towarowej, oba posiadające niemal identyczne malowanie. Pierwszy należy do CargoLogicAir zaś drugi do Air Bridge Cargo. Pierwsza linia działa od stycznia 2016 roku w Wielkiej Brytanii, druga od 2004 w Rosji. CLA to przewoźnik powiązany z ABC, stąd tak podobne malowania. Oba leciały na tej swamej trasie - z Frankfurtu do Moskwy. Pierwszy prezentował się tak:
A tak drugi:
Dzień później zrealizowałem jedno ze spotterskich zadań podczas pobytu w Lubniewicach. Przed wyjazdem wiedziałem, że będę "polował" na innego przewoźnika cargo - linię Polar Air Cargo. Jako, że w tych liniach 49% udziałów ma firma DHL, maszyny tej linii posiadają bardzo ładne malowanie odwołujące się do obu instytucji no i wożą przesyłki DHL. Maszyny Polar nad Lubniewicami pojawiają się kilka razy w tygodniu, głownie po godzinie 8.00, jednakże mimo kilku prób przez tydzień nie udało się umieścić żadnego na matrycy. Okazja nadarzyła się późnym wieczorem 14 sierpnia i trzeba było sporych zmian w ustawieniach aparatu, by przy słabym już świetle sfotografować B747 lecącego z Lipska do Tokyo. Ale było warto...
Nim dotrę do dwóch najważniejszych zdjęć z Lubniewic jeszcze jedna ciekawa maszyna, jakiej nie spotyka się nad naszą okolicą. Wprawdzie Bienga 788 czyli Dreamlinera dość często udaje się nad Pajęcznem uchwycić (w lotach dla Air Canada), to kolejna rozwojowa wersja tej maszyny B787-900 jest już dużo rzadsza. Na wakacjach udało się jednak sfotografować B789 należacego do Air China i kto wie, gdyby warunki były nieco bardziej łaskawe byłoby to równie piękne zdjęcie jak te, które zostawiłem na koniec wpisu. Niestety przeszkodziły trochę chmury i fotografia nie wyszła tak jakbym chciał...
A teraz czas na trzy najładniejsze klatki z ponad 900 jakie wykonałem w Lubniewicach. Na początek także debiutujące w moim archiwum linie All Nippon Airlines z Japonii. Nad powiatem przelatuje często lot ANA z Monachium do Tokyo, jednakże pojawia się zwykle około 22.00, tak więc nie ma szans aby go uchwycić. Są jednak loty, które nad Polską lecą w środku dnia i trzeba było tę okazję wykorzystać. Ujęcie tym bardziej cieszy, że to mój ulubiony Boeing B777 w wersji B77W. Maszyna leciała z Frankfurtu do Tokyo na lotnisko Haneda. Wielkie podziękowania za pomoc w obróbce graficznej tego zdjęcia dla Mirka Zagórskiego :)
I na koniec "petarda" jak określił to mój spotterski przyjaciel Bartek Spurek, który podjął się wyczarowania magii ze zwykłego jak by się mogło wydawać zdjęcia. Tyle, że nie jest to zdjęcie zwykłe, bowiem udało się na nim uchwycić niezwykle gęstą i dobrze widoczną iryzację. Czym jest iryzacja - to efekt optyczny, gdy powietrze opływające samolot zaczyna refleksować i załamywać światło tworząc oprócz smug kondensacyjnych piękny warkocz o barwach tęczy. Iryzacje takie jak na zdjęciach, które zamieszczam poniżej są jednakże niezmiernie rzadkie, więc zdjęcie trafia na pierwsze miejsce w moim osobistym rankingu sześciu lat fotografowania "przelotówek". A zatem B77F China Souther Airlines z 14 sierpnia, godzina 16.15, lot Frankfurt - Guangzhou nad Lubniewicami...
Po tegorocznej wizycie w lubskiem pozostaje mi jeszcze jeden niewyrównany "rachunek", mianowicie nie udało się dodać do archiwum maszyny linii Cargolux, które nad tym terenem przelatują z Luksemburga na Daleki Wschód. Trzeba będzie więc chyba powtórzyć wycieczkę do Lubniewic za rok. A może wcześniej... Pozdrawiam!
:3
OdpowiedzUsuń